torsdag 16 oktober 2008

Min dotter är redan klädmedveten

- Pojkarna på dagis gillar inte svart.
Alltså att klädmobbningen redan ska börja för en 3,5-åring på dagis. Jag rasar. Nästan varje morgon är en fajt för att få dottern att klä på sig. Men hon har hakat upp sig på vad andra tycker. Är inte det lite väl tidigt? För oss kom det plötsligt? Hur kan hon redan vara så medveten? Förekommer modetrender på dagis?
Jag var tvungen att konfrontera fröken om det. Hon blev visserligen lika förvånad och skulle undersöka saken.
Jag försöker nu påtala för Elsa att det är ballare att vara lite annorlunda. Jag lirkar runt protesterna mot ett visst par skor med att säga "det är ju dina snabbaste skor och du hoppar jättehögt med dom". Då kan det gå på morgonen. Men tiden är knapp då för långa övertalningar.
Men aldrig kunde jag ana att tiden var så knapp att vi redan nu måste ut och handla modekläder - okej nu överdriver jag men ändå...
Svart är tydligen ute på dagis.