torsdag 30 november 2017

Tog tillbaka mitt Finland

Firade mitt Finland i går. På Kägelbanan på Söder.
Kändes märkligt men härligt med det finska sorlet innan konserten.
Sedan blev det mycket gamla finska örhängen som jag inte var med på riktigt. Önskar mina föräldrar hade matat på med någon kultur i barndomen, som finska landsplågor.
Nåja.
Det var mycket trevligt ändå. Stämningen bland den mestadels äldre publiken var god och spred ett vemodigt skimmer tillsammans med musiken som ändå tog mig till barndomens somrar i Uleåborg.
Med viss stolthet jag mindes dofter, scener och atmosfären.



Arrangör var Sveriges radios finska redaktion Sisuradio. Här ovan Popula-duon som annars leder galant fredagsunderhållning i radion. Trevligt att träffa rösterna Jasmin Lindberg och Erkki Kuronen i verkliga livet.
På scenen leddes galan av Marko ”Markoolio” Lehtosalo och Josefin Sundström.
Artister som Iiris Viljanen och Kristian Anttila sjöng duett.

YouTube Video


Och legenden Danny (inte Saucedo) äntrade scenen som Finlands Lasse Berghagen. 75-åringen ägde Kägelbanan.

YouTube Video


- Posted using BlogPress from my iPhone