onsdag 10 januari 2018

Hemligt med First Aid Kit


YouTube Video

Mitt livs första hemliga spelning. Blev sent inbjuden till att se First Aid Kit. Allt var superhemligt.
Jag trodde jag skulle behöva bära slöja eller maskera mig. Men jag överdriver.
Anvisningarna var ändå ”superhemligt”. Men det visade sig vara kollegor där och flera Facebookvänner. Så var det med det.



Platsen var Kägelbanan. Glest men intimt då man kunde gå nästan ända fram för att se bandet.
En timme blev det. De största låtarna samt några spår från kommande plattan ”Ruins”. Det låter bra. Mycket fint live. Ständiga spelandet har gjort dem så tajta och säkra. Förutom en sak. Mellansnacket är fortfarande lite valpigt. Lite nervöst. Synd. Men också en del av deras charm. Att de är oförstörda och jordnära trots all internationell framgång.
Skutten och headbangandet under ”The Lions roar” är också lite gulligt.
Men sedan kommer smockan. ”You are the problem here” känns rätt på hackan. Här finns attityden. Pondusen. Och långfingret.
Sedan är frågan vilken riktning nya skivan tar. Av det man hörde live så behåller man sin vinnande americanaformel. ”Problem” var bara ett sidospår eller aggression. Jag tycker det är kul att de visar bredd. Hade gärna sett mer rock.
Men när ”Fireworks” framförs skjuts euforiraketer. Det är så himmelskt vackert med syrrornas skönsång som flätas samman så vackert som ett matchande DNA.
Enligt uppgift var plattan klar redan för ett år sedan. Men skivbolaget väntade på rätt ”fönster” för att ge ut den. Nästa vecka öppnas den på vid gavel och ut strömmar ljuvliga toner mellan tålamodets ruiner. Som vi har längtat.

Här ett nytt spår som de framförde ”unplugged” och ställde sig bredvid mikrofonerna. Stort.

YouTube Video

- Posted using BlogPress from my iPhone