söndag 28 juni 2009

Farthållaren sätter fart på humöret

Jag kör med farthållare. Eller cruuuuise control som det heter på det coolare snacket.
Men fartkontrollen har vissa irriterande moment. Man upptäcker hur himla ojämnt Svensson kör på vägarna, speciellt i uppförsbackar för då kör min farthållare fortfarande i hundra medans Svenssons inte orkar svara med foten och tappar fart medans jag får slå av cruuuise controlen eftersom jag annars kör upp i hans bakparti.

Sedan finns de som sakta kör om mig för att lägga sig framför och plötsligt börja köra långsammare igen, men vad sjutton skulle de då köra om för då! Jag får ju slå av cruuuuise controlen.

När jag kör om så istället för att stå på gasen väljer jag ibland att öka farthållaren "ett hack eller två" för att sega mig förbi. Men sedan bär det emot att sänka farten med lika många steg och istället har jag höjt min hastighet för att senare komma i kapp en annan bil som jag måste sega mig förbi med "ett eller två hack". Nu har blivit fartblind och tänker absolut inte sänka farten med min cruuuuuise control.

Jag borde skaffa mig en bumpersticker där det står "Kör med farthållare - lämna mig i fred".