torsdag 11 juni 2009

Proffsigt fotbollsbråk

Det är så roligt med beefen mellan Kim Källström och Zlatan som pågått sedan den där snodda straffsparken för sex år sedan.
Fajten är så tydlig på planen. Det var så kul att se Zlatans ansiktsuttryck när Kim mejade ner honom när de gick på samma nickboll i matchen mot Malta i går.
Nu krigar de även utanför planen. Zlatan passar i mixade zonen (se AB:s klipp här) och säger att Kim "spelat för mycket vänsterback". "Att han borde spela enklare".
Men spelar inte en vänsterback väldigt simpelt ändå med tanke på sin försvarsposition? Vad menar han?
Nåja. Jag minns när jag gjorde min första och hitintills enda kvalmatch åt TT:s videoredaktion i höstas, hemmamatchen mot Portugal. Vi intervjuade Kim efteråt och avbröt abrupt snacket när Zlatan dök upp bakom ryggen på honom. Det var ändå Zlatan vi väntade på för att få några citat.
Men tilltaget fick Kim att surna till på TT:s reporter (jag filmade ju bara) och han fräste till "perfekt ta han du!". Se klippet här (för jag hade redan stängt av kameran för att dra till Zlatan och missade att han surnade till).