måndag 14 juni 2010

Kungens roliga skämt

Träffade en kunglig servitör i dag genom ett reportage på jobbet. Han var med och serverade på kungen och drottningen bröllopsmiddag 1976.
Nu i helgen gör han detsamma på Victoria och Daniels bröllop.
Han som serverat åt kungen på hovet sedan 1975 berättade att kungen var en rolig kung. En kung som gärna drar historier.
Han gav exempel på en historia. Jag återger den så här på ett ungefär:

Det var en gång en man som gick på Hamngatan i Stockholm och upptäckte en gubbe som gick långsamt med tio pingviner i sitt sällskap.
Han tänkte vad konstigt. Måste bara fråga honom vad de gör. Så han knackade gubben på axeln och frågade artigt och vänligt.
- Ursäkta mig min herre men jag måste bara fråga vad är du ute och gör med tio pingviner.
- Nä, vi ska till Skansen hörru, svarade gubben som det mest naturliga i världen.
- Javisst, så klart, svarade i sin tur mannen lite ursäktande.
Tio dagar senare. På hamngatan igen. Då ser mannen återigen tio pingviner och samma gubbe. Vad konstigt.
Efter mycket funderande var han till slut tvungen att fråga igen:
- Ursäkta min herre men skulle inte ni vara på Skansen?
- Nä, nu ska vi gå på bio, svarade han.

Roligt? Jovars. Skratten dröjde berättade servitören men salvorna kom. Lite annorlunda humor den där knugen har.