måndag 14 juni 2010

Surdeg i vårt hem


Jag har blivit av med en gammal surdeg. Efter några år av ältande har jag äntligen blivit av med min surdegsoskuld.

Det är ju så himla trendigt med surdeg. Det finns bloggar, klubbar, böcker och bagerier för surdegsentusiaster.

Jag trillade dit genom grannens försorg. Tack vare dem fick jag en liten kedjesurdeg kallad "Herman" att mata och ta hand om. Efter tio dagar blev det en kaka. En smaskig sådan med rivna äpplen, cashewnötter och choklad som tuggmotstånd.

Blev en jättekaka, eftersom det visade sig i receptet att man ska dela upp surdegen i fem bitar och ge bort dem till sina vänner, men det gjorde inte jag.

Jättekakan tog en och en halvtimme att grädda i ugnen.

Tog med en bit till jobbet i dag. Det blev en hit.

Nästa steg är matbröd av surdeg. Det känns som det riktiga elddopet för mig.