fredag 9 december 2022

Stakstudie i videoform

Känner mig som en videojugge. Har blivit analyserad av klubben. Så roligt så givande.

Vet att jag brottas med en för kraftfull stakning för nio mil. Att ena benet släpar lite. Att jag måste jobba på fotvinkeln mer. Falla framåt/uppåt (frupp). 

Detaljerna. Detaljerna. 

Här är analysen av legendaren Tommie:

Analys av "Liverapportören", jag är glad att Marko ville få sin film analyserad av mig, omvänt analyserar ju Marko vår klubb och medlemmar på ett väldigt kul sätt i sin podd. Marko är en väldigt stark åkare, åkstyrka finns av många mil på skidor och rullskidor. Jag har sett en tydlig teknikutveckling sen ensamåkaren med glädje nu är medlem i klubben, Farten/tekniken har snabbt blivit bättre.

https://youtu.be/E5cFsWe_aB4

1. Tittar man på filmen så åker Marko med bra fart uppför backen, så vid en snabb blick kan man se att det är bra i stort.


2. I slowmotion kan man se att ett av benen släpar med i, kanske i tanke att trycka på med det. Det blir en hög belastning på ett ben som blir tung att hantera. 


3. Vi kommer nu se Marko i en sekvens .... med stillbilden vill jag att Markom jobbar fram för att sen komma i ett högt läge. Min tanke är att jobba framåt till ett högt läge. Tror också att Marko kan jobba för att få in huvud mellan stavarna.


4. Marko har en bra/enkel armpendel som gör att han hamnar högt ...tror nyckeln är att jobba med en tydligare fotvinkel och trycka sig framåt. Då får han den S karaktär vi är ute efter.


5. I denna sekvens vill jag visa att i just denna sekvens blir Marko "sittandes", eftersom Marko är stark så kommer han upp i alla fall ....  men i ett långt lopp blir detta dödande.


6. Min återkoppling till Marko sammanfattningsvis blir att jobba fotvinkel, löser säkert detta med att bli sittande. Jobba med att köra parallella fötter och framförallt jobbat framåt.