måndag 5 april 2010

Elsa allkonstnären


Det blir mycket här och runt omkring om mina snart ett år gamla tvillingar (dessutom har de en egen tvillingblogg). Det är lite orättvist och ofokuserat att Ida och Fanny ska få så mycket extra uppmärksamhet.
Därför vill jag ta tillfället i akt och skriva några rader till storesyrran Elsa, fem år i sommar, som förtjänar all uppmärksamhet även hon. En lovsång till henne.
Elsa är underbar. Som storesyster och som dotter. Så lillgammalt förstående, rolig och duktig på mycket. Hon ritar fantastiska teckningar, pysslar, spelar spel på datorn, skriver bokstäver, sjunger, spexar, spelar piano och hör hur tonerna ska sitta (av bilden att döma ser ni att hon kan äta också).
När jag kommer hem från arbetet frågar hon mig uppriktigt och intresserat om hur jag haft det på jobbet. Det värmer i hjärtat.
Vad Elsa ska bli när hon blir stor?
- Konstnär, säger hon.