torsdag 29 augusti 2013

Inlines till jobbet

Tio minuter snabbare långsammare än cykel. Men nästan en halvtimme snabbare än springa.
I går tog jag inlines till jobbet. Med stavar. Det tog 40 minuter in.
Det är skön fartkänsla i rullet. Särskilt stark känner man sig uppför då stavskjutet ger en extra push.
Värre är det med stopp. Inga bromsar. Hela tiden får gärna likt en gps jobba på alternativa vägar vid eventuellt hinder. Oftast kör man bara rakt ut i gräset - om det finns - och får ner hastigheten så.
Har du större marginaler börjar du med slalom som Stig Strand för att stanna för rödljus.
Stavarna hjälper en del.
Men jag har ingen stopper på mina drygt tjugo år gamla inlines. Det är det bästa sättet att bromsa. Jag slet ut bromsklossen för länge sedan. Det finns inga nya som passar mina gamla Bauerskrillor.
Det finns en broms till. Den kräver övning. Säkert en och annan vurpa också. Man kan liksom åka på ett ben och släpa efter med andra benen så att inlines står tvärställd på släp efter dig. Tekniken är lättare sagt än gjord. Men den fungerar.
Åka mer inlines till jobbet? Kanske. Nu var det kanske mer nyhetens behag över att våga ge sig på det. Men absolut. Det var kul på hjul.




- Posted using BlogPress from my iPad