måndag 4 augusti 2014

Kung av filmdrömmar

Har följt David Sandbergs sanslösa succé med trailern till "Kung Fury". Efter ett halvårs tjat fick jag göra ett inspelningsreportage med honom i Umeå.
Han har en unik filmdröm att berätta om. Hur den väcktes till liv på 24 timmar med miljoner på kontot från folk som ville se svenskens drömmar om en film gå i uppfyllelse. Trailern är underbar parodi på 80-tals actionfilmer. Klart grabben ska få alla miljoner i världen.
I förra veckan avslutades inspelningarna av filmen i en gammal verkstad i Umeå. Vi på TT fick vara med. Se vårt reportage här i textform av eminenta reportern Joachim Sundell (med bilder av mig).
Och här i ett webbtvreportage signerat mig.

Mitt intryck från en halvdags inspelning är "hur orkar de utan psykbryt?". Det är ju så påfrestande frustrerande långsamt arbetssätt. De fick ihop kanske tio sekunder klipp på fyra timmar.
Om jag skulle regissera film skulle jag få krupp. Man måste ju ha tålamod av monumentala snitt. David Sandberg verkar ha det. Han vilar huvudet på två fundersamma fingrar under hakanet och ber filmaren sänka bilden två millimeter. Sedan kliar han sig på hakan lite till. Allt med ett slitet ansiktsuttryck och påsar under ögonen trots sin ungdom. Fattar inte tålamodet.
Jag skulle gorma och nöja mig med mindre efter en dag. Snacka om kontrast mot det dagliga nyhetsarbetet där filmat helst ska ut sekunden efter att det spelats in, typ.
Men David Sandberg umgås med sköna människor runt omkring sig. Stämningen är så avslappnad i studion. Coola personer. Nördiga.
Åtminstone de "packers" som rest från hela världen för att medverka i filmen. De har kanske betalat 4000 kronor för en statistroll i filmen.
De packers vi mötte var så sköna individer, så tillmötesgående, insiltsfulla och jordnära.
Se reportaget med Kris så hajar ni.



Mikki Choong har en roll i filmen. Han är en gammal läromästare som skriver "Kung Fury" på pergamentrullar i filmen.
Efter tagningen visade han oss värsta movesen.




David Sandberg visar en kampsportmästare hur han ska agera mot den så kallade green screenen. Efteråt läggs digitala miljöer på sekvenserna. Med "Kung Fury" sitter 20 personer i ett halvår i Stockholm och slutför scenerna för en halvtimmes kortfilm.


Joachim Sundell intervjuar regissören David Sandberg i en 80-tals klassisk vrålåk, DeLorean.



Bilen ägs av Mikael Liljeholm i Umeå. Värderad runt 400 000 kronor.



Den håller än i dag. Mest kanske på grund av rostfri plåt.




- Posted using BlogPress from my iPhone

- Nyhetstips mejlas mig på marko.saavala@tt.se