torsdag 17 augusti 2017

Några ser rött på gröna veckan




"Vi vill ha KÖTT!"
Snart sker en köttrevolt i vårt hem. Åttaåringarna gillar inte det gröna alternativet.
Elsa har mycket ambitiöst och på eget initiativ infört en vegovecka. Till och med lagt upp ett veckoschema med dagens alla tre mål. För oss övriga går det okej men småttingarna svälter hellre än klämmer en böna.
Nu har vi gett dem lite dispens med bacon vid sidan av vissa rätter eller korv och hamburgare. Annars petar de inte i sig något alls.
Elsa är väldigt principfast och jag och frugan får inte röra Ida och Fannys köttransoner. Inte det minsta.
Vi har inte särskilt många vegetariska alternativ i vårt dagliga utbud. Kanske en handfull aptitliga recept.
Har du några?
Vi älskar halloumiost. Men inte varje dag. Men det är den absoluta favoriten som köttsubstitut i hamburgare som gratänger.
Tror tyvärr flickorna tappar i vikt denna vecka något de verkligen inte är i behov av.
Elsa frågade igår om vi kände oss piggare av maten. Men svårt att säga. Särskilt då man inledde jobbcomebacken efter semestern med tre morgonpass.
Men kul idé. Imponeras av Elsas drivkraft. Ja i allt hon bestämmer sig för.
Men att gå hela vägen till en fulländad vegetarian på heltid bävar jag inför. Det klarar jag inte. Då ställer även jag upp mig vid småttingarnas köttbarrikader.


- Posted using BlogPress from my iPhone