söndag 23 december 2018

Årets bästa låtar 2018

Bra musikår. Mest pop. Inte så mycket rock. 

Gamla musikhjältar lyser med sin frånvaro med några få undantag.


Men nåja. Här är min högst personliga årsbästalista.


1). Fireworks/First Aid Kit

Stjärnglimrande vackert. Systrarna Söderberg släppte ett album utan hittar med ett stort undantag. Detta är till och med årets bästa. Den har spelats gång på gång, rört en till tårar på konserter och sett den fina skolbalsvideon på repeat. Den är så bedårande vacker. 

Släpptes visserligen i december ifjol men stjärnstoftet hängde kvar på musikhimlen över stora delar på det nya året.


2). Shallow/Lady Gaga och Bradley Cooper

Har fortfarande inte sett filmen men då skulle väl duetten lyft ännu en dimension för mig. Men musikvideon har jag sett och låten hamnade på min bästalista redan innan jag såg den. Det här är en passionerad duett av bästa snitt. Kommer och är redan en klassiker i genren.


3). Ruin my life/Zara Larsson

Världsklass. En modern ballad med långsamt intro och sedan snabba verser. Ingen bemästrar den med samma pondus. 


4). Drown/Therese Lithner

Varför blev inte denna större. Indie? Jag drunknar i det medryckande ljudlandskapet som parkerat på min bästalista och som andas retrotung rock som inte kommer att dö.


5). My my my!/Troye Sivan

Snacka om att ryckas med i den tunga refrängen. Den är så smart producerat. Den unge australiensaren är ett framtidskort, oh my my my.


6). Säg aldrig ditt namn/Junior Brielle

Bandet jag önskar mina döttrar förälskar sig i, går på konsert och följer allt det senaste på sociala medier. Kent junior är det nya favoritbandet.


7). Finns inte/Allyawan

Årets raplåt. Och jag är en svårflörtad hiphoppare. Den svensk-iranske rapparen Allyawan tilltalar med sin tunga rap och samhällsmedvetna aura. 


8). Silvery sometimes (Ghosts)/The Smashing Pumpkins

Som på fornstora dagar. Liket lever i originaluppsättning. Vemodig rock som en kvarleva av "1979" men uppdaterad.


9). Dance you off/Benjamin Ingrosso

Tog sin tid innan den satt. En sväng i Lissabon innan jag sent omsider uppskattade den snygga slimmade ljudmattan och hur jag på nära håll fick se hur proffsig och seriös Benjamin är med sitt musicerande (och hur bra han tar hand om barnfansen - "du blir en bra pappa" sade jag till honom). 


10). Hon dansar vidare i livet/Hov1

Här är bandet som äldsta dottern älskar i stället. Så hamrar hon in denna låt som sparkar in mer än backspeglar. Det här är bra, modernt, ungdomligt och rätt. En känsla man hade i livet.


Här är resten i fallande ordning och här finns listan på Spotify.

Voulez-vous/Jenni Vartiainen 

I fucked up I was a child/Les Big Byrd

Nothing breaks like a heart/Miley Cyrus och Mark Ronson

Summer/The Carters

Good in you/Seinabo Sey

Faller av/Petter m fl

One kiss/Dua Lipa och Calvin Harris

Flames/David Guetta

Drip/Cardi B och Migos

Istid/Honungsvägen med Jonas Bergsten 

God is s woman/Ariana Grande

20 questions/Veronica Maggio

Woman like me/Little mix och Nikki Minaj

Back to you/Selena Gomez

Fuego/Eleni Foureira

Missing U/Robyn

Dancing/Kylie Minogue

Toy/Netta

Youngblood/5 seconds of summer 

White light moment/Tove Styrke