lördag 6 september 2014

Festlig arena




1) Stefansdomen
2) Slottet Hofburg
3) Kunsthistorisches Museum
4) Slottet Belvedere
5) Karlskirche
6) MuseumsQuartier
7) Staatsoper
8) Secessionsbyggnaden
9) Hundertwasserhaus
10) Schloss Schönbrunn

Wiens 10 höjdpunkter enligt reseguiden "Topp 10 Wien" i serien Första Klass Pocketguide.
Men jag vill spränga in Ernst Happel-stadion. Minns fjolårets VM-kvalmatch mellan Österrike och Sverige. Hur trycket från läktarna gick i genom rutan hemma i tv-soffan. Och någonstans fick den svenska backar att vackla. Vi fick stryk med 2-1. Men det bestående minnet är stämningen i arenan. Den fanatiska. Den påhejande. Den tolfte spelaren.
Det är för mig en av Wiens tio höjdare.
Nu är jag på plats. Ska jobba. Ska uppleva den live också. 50 000 galna österrikare och elva darrande svenskar (nåja 3 000 svenska fans finns här - men hörs ni?).
I min pocketguide står inte en rad om Ernst Happel. Men i min bok inleder den Österrikevistelsen som ett måste.
Jag ser framemot måndagens drabbning. Men jag har inget emot om Zlatan tystar arenan. Inget alls.



- Posted using BlogPress from my iPhone

- Nyhetstips mejlas mig på marko.saavala@tt.se