onsdag 9 februari 2011

En redig ung mamma



- Såg du inte att jag var höggravid då? säger Ida Redig.
När jag gjorde ett liveklipp med Ida Redig i maj förra året så tänkte jag inte barn på den späda 23-åringen.
I dag såg jag henne uppträdda med gitarr på ett Bris-seminarium som jag bevakade.
Utanför konferenssalen stod en barnvagn med en femmånaders bebis. Jag tog för givet att bebisen tillhörde hennes skivbolagsrepresentant och kommenterade detta. Men då säger Ida att barnet är hennes.
Ojdå, det är inte bara 30-plussare som karriärklättrat färdigt som skaffar barn. Men den gängse bilden är att man väntar. Samtidigt finns en ny trend att allt fler yngre föder barn också.
Jag fick en fördomsfullt knäpp på näsan.
När jag googlar Ida Redig ser jag att hon prytt ett januarinummer av magasinet Mama med rubriken ''Effys pappa sitter i fängelse''. Ojdå.
En artikel som jag inte läst, och inte hittar på nätet, men som handlar om livet som mamma, familjen som vände henne ryggen och hennes kompromisslösa ställning till musiken.
Ida, fint namn, jobbar på en uppföljare till debutplattan "Standing here". I vår kommer ett första smakprov i form av en singel.