tisdag 15 februari 2011

Fem bästa utanför schlagerbubblan

Innan jag går in i schlagerbubblan, kanske att jag redan gjort det i två veckor nu, men innan jag åker till Linköping för att bevaka den tredje deltävlingen i Melodifestivalen tänkte jag bjuda på en lista med "riktig" musik. Alltså min topp fem just nu:



1) I follow rivers/Lykke Li
Som i föregångaren "Get some" gillar jag det djungelliknande trumlandskapet och den sköna refrängen som går som ett rinnande vatten. Bäst just nu.

2) Split my personality (Bassflow remix)/Salem Al Fakir
Salem goes disco. Det är medryckande, dansant och snygga pauseringar innan nya växlar läggs i.

3) The only one/Me and my army
Andreas Kleerup med sin nya grupp experimenterar med sina hårdrockrötter och snor hela slag- och stråkpartiet från Kiss gamla "Sure know something" från albumet "Dynasty" från 1979. Snyggt rövat dock.

4) Take me over/Cut copy
Som en skön blandning av Talking Heads, Men at work och Inxs. Så är bandet från Australien också.

5) Try again/Dilba
Se där en schlager. Jag vet men jag måste. Om inte Dannys låt fortfarande inte var spelbar så skulle den också klämt in sig högt på listan. Men nu är det Dilba istället. "Try again" är bästa sistalåten i Melodifestivalen sedan Magnus Ugglas "Johnny the rucker" från 1979.