tisdag 5 januari 2016

Paasilinnas folkhemslitteratur





Egentligen borde han få Nobels litteraturpris. Min favoritförfattare.
Men har inte tiden stått still? Kommit ikapp även mig.
Aarto Paasilinnas figurer går lite i stå. Återigen en rättfram, naiv, stolt, hedersam gammal karaktär. Som farfar i finnens 25:e bok på svenska "På spaning efter farfar". En gubbe som "flyr" från sin hårt styrda fru och vars barnbarn beordras att hämta hem honom. Det blir en årslång strapatsfylld resa runt världen med roliga möten och incidenter. Som vanligt skriven med stor berättarlust och signifikativ humor.
Allt är som vanligt helt enkelt. Jag är road, ler och avverkar ännu ett verk av Paasilinna i rekordfart.
Nästa gång skulle jag gärna stanna upp och låta mig överraskas. Spanar efter detta verk.



- Posted using BlogPress from my iPhone

- Nyhetstips mejlas mig på marko.saavala@tt.se