söndag 27 december 2020

Årets bästa låtar 2020

Under skitåret går det att hitta en del örongodis. En trend hos mig åtminstone är att gubbarna hittat tillbaka, tyvärr måste jag säga. Annars brukar tjejerna dominera mina årslistor.

Här är enligt mitt tycke årets bästa låtar:

1) Tillsammans i mörker - Håkan Hellström
Det mörka årets ljusaste stund. Vem vill inte ha sällskap av Håkan Hellström. Tyvärr från ett inte lika lysande album.
 
2) Blinding lights - The Weeknd
Som att åka Tillbaka till framtiden-Deloreanbilen till 80-talet och träffa A-ha. Årets lyckligaste retrostund.
 
3) So we won’t forget - Khruangbin
Den smög sig på en som en långsam vårsol. Sedan värmde den resten av året.
 
4) Bulletproof - Dotter
Årets bästa mellolåt. Rätt i hjärtat, who-who! Tvåan skulle blivit ettan.
 
5) Dubbla fantasier - Jonas Lundqvist
Vackra svenska toner som sprungen ur en väldoftande korvkiosk.
 
6) Hand out the drugs - Kite
Är en sucker för tunga synthmattor inrullade i vemod som får väggarna att vibrera. Fungerar lika bra utan droger antar jag.
 
7) Den sommaren - Jireel & Miriam Bryant
Har svårt för svensk nutida r’n’b men den här duetten är ett sprakande undantag.
 
8) När jag går in nånstans och känner mig utanför - Jakob Hellman
Hög igenkänningsfaktor på Jakob. Som om tiden stått still.
 
9) Texas sun - Khruangbin & Leon Bridges
Vackert malande billåt som klassikern ”Hotel California”.
 
10) Midnight sky - Miley Cyrus
Miley tar oss med på klubb. Bara att följa med när tillfälle ges. Även om du måste stanna uppe efter midnatt.
 
11) Ghosts - Bruce Springsteen
Som ett spöke från The E Street bands mest energiska tid tillsammans.
 
12) Vi som finns & de som försvann - Stiko Per Larsson & Peter LeMarc
Två manliga röster i harmoni som borde resulterat i en landsplåga.
 
13) Impatient - Duvchi
Börjar trevande men växer till en tålmodig hit.
 
14) Dance of the clairvoyants - Pearl Jam
Som en gammal Talking Head-låt.
 
15) Hell yes, I’m betting on you - Grant
Cool säregen låt.
 
16) Rise again - Gustaf & Viktor Norén
Bröderna blöder ihop.
 
17) Living in a ghost town- The Rolling Stones
Gubbarna sätter ord på pandemiläget i stan.
 
18) Miles of blue - Jill Johnson & Robin Stjernberg
Som en mashup mellan Nashville och svensk låtskatt.
 
19) Säg mig var du står - Carola & Zara Larsson
Carolas kultklassiker dammas av i en gnistrande duett.
 
20) Stone me - Margo Price
För mig ny bekantskap. Stena mig för detta. 

Här följer hela listan med bubblarna utanför topp 20 inkluderade: