måndag 8 oktober 2007

Hög igenkänningsfaktor på "Kid Svensk"

Jag tror hon, regissören Nanna Houlman, snott min barndom. Gud, vad mycket jag kände igen ifrån min barndoms somrar i Finland. Musiken, att vara främmande och finare som "svenskbarnen", matbussen, myggen, grusvägarna och förbisvischande rallybilar.
"Kid Svensk" med biopremiär på fredag är något för alla andragenerationens finnar i Sverige. Men även icke-finnar, som polaren Jakob Edling som följde med mig på kvällens galapremiär i Stockholm, berörs av den vackra, ärliga och mycket personliga filmen.
Unga Mia Saarinen i huvudrollen är suverän som ung, arg och bitter dotter. Bra skådisar överlag. Mycket sevärd film - påpekar jag igen.

Finsk dragspelsmusik på biografen Saga på Kungsgatan i kväll.

Finsk öl av bästa sort. Lapin Kulta kaikille!