måndag 21 december 2009

Jultryfflar av rang

Jag har återigen gjort mitt julbak. En omgång Tartufo al mascarpone. Extra gott i år måste jag säga efter att en kula trillat ner i min kula.
Det här är ett recept som Johanna Westman står för. Det är mörk tryffel med mascarpone som bara smälter i munnen. Egentligen ska det vara hackade pistagenötter till men jag rullar dem i antingen florsocker eller kakaopulver.
Här är receptet om ni blir sugna. Det är ett busenkelt kliv till något supergott att bjuda era vänner på under jul.

Tartufo al mascarpone
200 g av din favorit mörk choklad
100 g mascarpone
4 msk florsocker
ca 50 g osaltade pistagenötter alternativt florsocker, socker, kakaopulver

1) Smält chokladen i vattenbad. Låt den svalna innan du blandar ner mascarponbe och florsocker. Rör till en en jämn smet.
2) Ställ in tryffeln i kylskåpet i cirka två timmar. hacka under tiden, om du nu vill ha nötter, pistagenötterna fint. Ta bort "pistagedammet" genom att sila hacket i en tesil.
3) Rulla tryffeln till jämna bollar (väldigt smetigt jobb) och rulla runt dem i den hackade pistagen eller florsockret eller kakaot.
4) Förvara tryfflarna i kylskåpet. Förvara dem med kärlek. Bjud dem till kvinnor och du har dem i din hand för evigt...