måndag 17 november 2014

Utan musik i tunnellopp




Festligt startkit från Stockholm Tunnel Run.
Reflexväst och handskar, dock med en sprucken söm. Nåja.
Loppet går på lördag. Tio kilometer i tunnlar under Stockholm. Norra länken är Europas största tunnelbygge enligt programbladet. Och även loppet med 42 200 anmälda löpare ska vara störst i är. Rekordet har Midnattsloppet i Stockholm i augusti med 42044 anmälda löpare. Den sprang jag också.
Ser däremot att det inte blir någon musik för mig under loppet. Hörlurar är förbjudna! Det är sant. Säkerhetstänket är högt i tunneln. Därför måste löpare kunna höra och uppfatta order från arrangören i händelse av en krissituation och evakuering.
Att springa med musik gör jag jämt. Det är en underbar egentid. En bra taktpinne och inspiratör.
Men det blir musiklöst bara en gång. Tunnelloppet arrangeras enbart inför invigningen.
För vem vill springa i framtiden i en avgasförgiftad tunnel? Det skulle jag inte göra ens med den vackraste och renaste av musik i öronen.



- Posted using BlogPress from my iPhone

- Nyhetstips mejlas mig på marko.saavala@tt.se