söndag 21 december 2014

Årets bästa låtar 2014

Dags för listor. Årsbästalistor. Här kommer en högst personlig lista på årets bästa låtar. Kanske jag glömt någon, kanske jag borde ändra något, men nu ser den ut så här enligt mig. Bara mig.

På Spotify finns min topp40-lista i rangordning. Här berättar jag några rader om de tio första. Årets låt är:

1) Chandelier - Sia
Den rösten, den explosionen, som en körare i torktumlaren med Lady Gaga och Rihanna. Rösten spränger kristallkronor. Utan tvekan årets låt. Ser också den frustrerade flickan spärra upp sina ögon och genomföra sina spastiska dansrörelser varje gång jag hör låten. Fantastiskt!

2) Tired of giving up - Ryan Adams
Kanske har jag gett upp för tidigt på Ryan Adams. Tyckt att han varit extremt överskattad och svår att tilltalas av. Sedan kom den här låten som ett brev på posten och öppnade alla sinnen. Kanske måste jag omvärdera och kolla upp hans katalog.
Den här låten är så skön, en låt för bilen.

3) Slave to the rhythm - Michael Jackson
Alltså King of Pop. Att det fanns sådana låtskatter kvar. Visserligen nyproddat men det svänger som tusan. Som om det vore 1990 igen. Låten från hans andra platta sedan dödsfallet släpptes aldrig som singel men blev ändå poppis. Jädrans vad det svänger.

4) Främling - Orup
Främst ett stort tv-ögonblick i "Så mycket bättre". Ni vet det det sömniga cocktailintrot. Men sedan den himmelska Mona-Lisa-refrängen som får Carola att sväva av hänförelse och minnen. Magisk tv. Tankarna går ditt varje gång.
Orup skalar om en klassiker till en ny.

5) Busy doin nothin - Ace Wilder
Hon kom som en okänd stormvind in i Melodifestivalen och var ju så nära att till och med vinna hela tjotaballongen. Utan att vilja göra någonting! Man vill bara hytta med näven, hoppa upp och ner och skrika "Don't wanna work work work!".

6) Red eyes - The War on Drugs
Mångas albumfavorit i år. Jag hittar bara en singelfavo. En pulserande billåt för ändlösa motorvägar - det gör inget att målet inte finns bakom nästa krön, bara åk åk åk vidare...

7) Sing - Ed Sheeran
Årets allsång. Sing!
Gitarrerna, pauserna och körerna, genialiskt producerade. Så medryckande. Festen ligger alltid nära till hands.

8) Do it again - Röyksopp & Robyn
Mästerlig skandinavisk smittande klubbmusik. Man vill bara spela den om och omigen.

9) Hard time - Seinabo Sey
Den coola rösten. Tyngden. Hon har ett ok på sina axlar - svenska musiktyckare förväntar sig stordåd framöver från henne. Det är ju onekligen en stentuff start. Men det här andas internationell pondus. Inga gränser.

10) Rolling in the deep - Aretha Franklin
Tänka sig att stålmormor fortfarande har en röst som dånar och håller. En hallelujah-moment när hon ger sig på Adeles pärla. Men övergången till "Aint no mountain high enough" får himlen att explodera i lyckorus. Sätter alla på plats.

Därefter fortsätter listan med fantastiska örongodis från sådana som Kent, Anders Wendin och Jenni Vartiainen.
Värt att notera. One Direction är med på gubbens årsbästalistan.

Hoppas på ett gott nytt musikår. Gärna mer rock!

God jul och gott nytt år!

PS: Om några dagar kommer albumlistan.




- Posted using BlogPress from my iPhone

- Nyhetstips mejlas mig på marko.saavala@tt.se