måndag 5 oktober 2015

Kungligt komma hem




Är i Dalarna. Hemma igen. Som flickan från Älvdalen. Hon kommer hem som prinsessa. Jag kommer hem som nollåtta.
Det är så fint i Dalom. Vill verkligen hem igen.
Men skulle jag stå ut. Som storstadsbo sedan mer än 15 år nu. Kommer jag klättra på väggarna?
Nåja.
Man kan komma och hälsa på.
Som Sofia.
Bevakar prinsparet under två dagar i Dalarna. Jag tjingande jobbet direkt det blev känt. Allt för Dalarna.
Hittills har det varit så kul. Träffat snälla människor, poliser och gamla kollegor som Staffan Björklund och Veronica Rigtorp.
Vi har följt prins Carl Philip och prinsessan Sofia på besök på asylmottagning i Borlänge, företagsbesök i Säter och knäckebrödsbak i St Skedvi.
Sofia är kungen, förlåt prinsessan. Hon har en självsäker aura kring sig. Låt oss kalla den medfödd kunglighet. Tur för prinsen som kan luta sig mot den frugan. Men hon är ju en dalkulla.


Dagen avslutades i Falun och koppargruvan. Utsikten över Stora stöten är makalös. Dubbla känslor, det är ett sår i naturen, men också ett fascinerat verk av människan.
I morgon väntar den riktiga hemkomsten för Sofia. Då kommer hon tillbaka till uppväxtorten Älvdalen. Jag är redan där.
Vi bokade natt på hotellet.
Utanför kör en dunkadunka-bil förbi och stannar vid bankomaten. En moppe burnar på torget. Det är mörkt och kallt.
I morgon kommer prinsessan och värmer upp.



- Posted using BlogPress from my iPhone

- Nyhetstips mejlas mig på marko.saavala@tt.se