lördag 31 december 2016

Årets album 2016

Allt svårare ta till mig album. Men lyssnar jag så är jag väldigt kräsen. Svaga albumspår hoppas snabbt över. Här är de åtta skivor jag lyssnat mest på under 2016 (här en Spotify-länk):

1) Kristaller - Laleh
Att lyssna på album blir aldrig tråkigt med Laleh. Den glimrande variationen glänser dessutom av några av årets starkaste låtar som "Bara få va mig själv" och "Aldrig bli som förr". Svenska låtarna blir något personligare och varmare än de engelska som mest påvisar en briljant låtverkstad av internationellt snitt.

2) Då som nu för alltid - Kent
Vilket avskedsalbum. Varenda låt är ett farväl. Snyggt och tungt värdigt Sveriges största rockband. Efter 26 år vet legendarerna hur refrängerna ska sitta. Skönt att de inte behöver fräsa till om utanförskap utan nyktert och moget ser tillbaka på det med självdistans.
En avslutning på topp.

3) Starboy - The Weeknd
Daft Punk drar sin trollstav över produktionen och förvandlar den till ett magiskt vackert ljudlandskap. Michael Jackson-vibbar med modern pop för massorna med en förförisk röst som slickar örongodis.

4) ANTI - Rihanna
Popdrottningen går sin egen väg. Uppenbarligen hittar hon rätt i musikvärlden. Spretigt men som helhet ändå homogen platta. Långsamt ruff, generande sex- och drogalster, varvas med plötsligt vackra ballader. Mästerligt.

5) WALLS - Kings of Leon
Sågad platta av musikkritiker för att de blivit för sliskigt kommersiella. Men hey, vad är fel med det. Här får du medryckande melodier med tydliga riff. Säljande bra javisst men är det inte det det går ut på?

6) Hardwired... to self-destruct - Metallica
Bandet har hittat tillbaka. Bästa plattan sedan svarta plattan i början av 90-talet. Klart att här finns dalar och toppar på ett långt album men starka höjdare som "Halo on fire" och "Lords of summer" som gör att syret räcker på toppen av metallberget.

7) Docks - Amanda Bergman
Dalarnas vackraste röst att sätta på i bilen på vägarna hem mot friden. Synd att jag som förare i vår fiktiva Amason inte får blunda men jag gläds med mina passagerare i varm Fleetwood Mac-anda.

8) Lady Wood - Tove Lo
Tove värnar om albumkonceptet och gör temaplattor i en tidsera av snabba hits och korta karriärer. Hon gör popmusik med stor personlighet som håller längre än alla dagsländor tillsammans.

Bubblare: Du gamla du fria - Håkan Hellström,
Kvinnor och barn - Frida Hyvönen, A seat at the table - Solange


- Posted using BlogPress from my iPhone