tisdag 26 april 2011

Atmosfear höjdförvillar



I Sverige ska det höjdbluffas. Eller ska vi kalla det höjdförvirras.
Av någon konstig anledning väljer man i stora annonser och på nätet mäta byggnader som Globen och Liseberg senaste åkattraktion Atmosfear med höjd över havet. Allt för att kunna stoltsera med en än mer imponerande höjd.
Men är det så korrekt?
Atmosfear sägs vara 146 meter hög. Alltså högre än Kaknästornet i Stockholm. Låter ju maffigt. Men 146 meter över havet. Själva ombyggda Lisebergstornet är 116 meter högt.
Globen sägs bjuda på en utsikt på 130 meter om man åker med Skyview. Över havet vill säga. Själva byggnaden är runt 85 meter.
Varför denna förvridna höjdperspektiv? Du tittar ju inte ner på havet 130 meter under dig. Inte från Globens tak i alla fall. Om du lyfter blicken tvivlar jag på att du ens ser havet från Atmosfear.
Om jag bygger ett älgtorn på Uvbergets topp i Smedjebacken och tar betalt för utsikten. Då kan jag i annonsen skriva "kom och se utsikten från ett hemmasnickrat älgtorn i trä - hela 290 meter".
Över havet kan det stå i det finstilta sedan så jag inte blir stämd.
Om jag bygger ett fritt fall på tre meter, bara att hoppa från älgtornet, så är det högre än Atmosfear. Coolt.