torsdag 12 maj 2011

Lökfri mat tack





Vad är det för litet bihang? Jo, så här ser det oftast ut när jag lagar middag hemma.
Äldsta tjejen Elsa hatar lök. Så bihanget på dagens köttfärslimpa är en lökfri stump enbart för prinsessan.
Men jag skyller inte på henne. Hon har det säkert i blodet. Jag hatade också lök som barn. Liksom Elsa kunde jag sitta och dissikera köttbullar efter den minsta spår av lök. Hittade jag den så surade jag hela middagen och satt kvar till sist och slapp äta om mor och far inte orkade ta fajten.
Hur gör ni det hemma? Tvingar ni barnen lökmat?
Med småttingarna Ida och Fanny är det inget problem - de äter allt - än så länge.
Som pappa kapitulerar jag inför Elsa. Hoppar konflikten med specialkost. Lite stökigt men i slutändan värt det.
Det går inte heller att lura henne. Tro mig jag har försökt.
Det är som att bjuda Leif Mannerström på pulversås. Det märks direkt när man har, ähum nu kommer punchlinen, smaklökar av rang...



- Använder applikationen BlogPress från min smarta iPhone