fredag 8 april 2016

Gräver i grävandets konst

På väg till Gräv i Göteborg över helgen. Det är ett årligt seminarium för grävande journalister.
Mycket givande. Ger tips. Men också spännande möten kollegor mellan, gamla som nya.
Också "ett journalistiskt cocktailparty" som min chef på DD sade en gång på 90-talet då jag nekades anmälan till Gräv.
Visst är det också det. Konstigt annars när upprymda journalister träffas och alla har något gemensamt ämne att prata om. Och stöter man på gamla kända ansikten ler murveln större än när ett scoop landat.
Men först främst drivs jag av min nyfikenhet, viljan att hela tiden utvecklas, se och lära av kollegor. Jag bockar av de föreläsningar jag gillar och sitter där storögt och med utspärrade öron och bara tar in.
Senast Gräv jag deltog i var i Umeå för två år sedan. Det var riktigt skoj på alla plan. Men jag har minnen från ett i Stockholm och Växjö också.
Det enda jag kan sakna är mer utpräglade seminarier om bildjournalistik. I dagar då alla ska kunna allt och multijournalister som både kan skriva, filma, fota och klippa är hetast på arbetsmarknaden är det konstigt att det inte syns i programmet.
Hur görs bra webbtv? Hur lyfts bilden fram i journalistiken? Hur gräver man med kameran som främsta arbetsredskap? Hur klipper man med rätt dramaturgi? Vilken utrustning gäller? Hur gör du en bra livesändning? Hur får du ut det bästa av din ståuppa? Vilka bild- och filmtrender råder?
Se där. En önskelista till arrangören.


- Posted using BlogPress from my iPhone

- Nyhetstips mejlas mig på marko.saavala@tt.se