fredag 24 augusti 2007

Hata hata datahaveri

Jag har tittat på långsamt växande staplar (som ibland låser sig) i två dagar nu. Det är få saker jag hatar så innerligt som ett datahaveri och dess efterföljder. Inte bara förlorar man sina sparade bilder, musik och texter utan också det fruktansvärt frustrerande efterarbetet med omformatering och ominstallationer av alla program. För programmen och uppdateringar hakar upp sig. Uppkopplingen vill inte fungera. Virusskyddet måste förnyas. Och var hade jag alla koder. Shit, den ville inte ladda ner, måste göra om, men då måste jag först avinstallera den först.
Allt detta tjafs medan klockan bara klämtar på. Det är som som Hives nya singel "Tick tick BOOM"! Ni var mycket nära att se en dator flyga ut från balkongen från åttonde våningen!
Men behärskad som jag är, tyvärr i många lägen alldeles för lugn, så sitter jag bara kvar på stolen och muttrar, sliter mig i håret och får extra dåligt samvete för att jag försummat Elsa i två dagar.
Jag måste vara världens sämsta pappa som bara hänger vid datorn.

Nu ser ni att det verkar ha löst sig. Jag är uppkopplad men virusprogrammet hittar inte något skydd för internetormar. Snacka om snakes on a... computer.
Fick jag tag på en orm skulle jag bita huvudet av och ge den kortslutning. Och det är ändå en sansad behandling med tanke på hur mycket jag hatar datakrascher.