onsdag 24 september 2008

Dalarnas finaste dansband

Här är Lars-Kristerz från Älvdalen. De ska tävla i SVT:s stora lördagssatsning "Dansbandskampen". Vi träffade dem i går, bland 25 andra band, på gigantiska Mälarforum i Strängnäs där dansunderhållningen ska spelas in. TT Spektras Carl Cato frågade de humoristiska och välklädda killarna hur långt de kan gå i tävlingen.
- Det beror på skorna, svarade de.
Stor humor.

Och min kära radiokollega från tiden på lilla kommersiella Radio Fyrkanten i Luleå sitter i juryn. Thomas Deutgen, känd från radions P4 Dans, är en expert på allt inom dansbandsgenren.
På 90-talet tog han mig till ett så kallat "ungmoget"-dans utanför Piteå. Det var en helt ny värld som öppnade sig. Jag minns att vi höll till i en arena med tusentals dansande och på den stora väggtvlan som vanligtvis används för hockeyresultat lyste det stort om det var "herrarnas" eller "damernas" tur att bjuda upp.
Jag blev lite sur under "damernas" för ingen bjöd upp mig. Men däremot kollegan Dan Lidholm som också var med. Och Thomas Deutgen svängde runt i timmar som värsta danskungen.
Jag unnar honom verkligen honom ett genombrott i tv med "Dansbandskampen". En rolig, varm kille med glimten i ögat.