onsdag 24 september 2008

Du är sämst på cykel

Det manliga beteendet under cyklandet är verkligen lågt. Den tar fram det sämsta i mänskligheten.
Ju finare cykelbrallor, flashigare cykel och rakade ben desto mer störd blir han vid omkörning. Hans manlighet får sig en rejäl törn så fort jag passerar honom i simpel träningsoverall, ryggsäck på pakethållaren, skatehjälm och ett yttre som andas vanlig Svensson.
Genast får han förnyad fart och tar rygg på mig. Vem är Svensson som kommer här och skymfar mig tänker han. Hans sårade manlighet får upprättelse när han till slut lyckas blåsa förbi mig.
Det här händer mig flera gånger i veckan. Vad är detta?
Som ett kul experiment skulle man sätta OS-silvermedaljören Gustav Larsson på en stabil men skabbig militärcykel och filma när han kör om trendiga stockholmscyklister. Zooma in deras reaktioner. Och deras miner när de försöker köra om Gustav men till sin förvåning inte kan svara när han trampar i gång i en högre växel och bara drar ifrån. Det skulle vara bra tv.
Hur reagerar du själv av att bli omkörd? Ja, i morse hände det faktiskt. En äldre rund herre på en racer tog mig i en backe. Hur det kändes?
Jo, det sved. Jag tog rygg på honom men det kändes så löjligt att köra om honom för att liksom upprätta min heder. Men han sårade mig. Man är ju inte mer än en människa...