tisdag 23 september 2008

Finska skolmassakern

Fick ägna tiden i Strängnäs i dag, bevakade en pressträff om SVT:s nöjessatsning "Dansbandskampen", åt att i stället ringa eventuella vittnen till skolskjutningen i Finland. Eftersom jag är den enda med finskspråkiga kunskaper på TT fick jag olika telefonnummer av hemmaredaktionen i Stockholm.
Men ringandet gav inte så mycket. Hamnade på ett lokalt byggkontor 150 meter från skolan i Kauhajoki. En kontorsnisse återgav senaste nytt från finska medier till mig. Alltid något men inte tillräckligt kanske.
Otroligt att det det händer en skolmassaker till i Finland. Vilken tråkig bild det ger av nationen.
I morgon kommer Sverige-finska publicistklubben på studiebesök till TT. Jag tar emot dem. Vet att några gäster faller bort grund av efterarbeten på händelsen i Finland. Och jag antar att händelsen kommer få en central roll i vårt snack i morgon.