tisdag 30 september 2008

Dan Reed återuppstår

Dra på trissor. Dan Reed till Sverige.
Han och bandet Dan Reed Network var en av mina största idoler på 80-talet. Minns låtar som "Get to you" och "Rainbow child".
Han stod för en funkrockig stil som gjorde sig bra live. Jag både såg en konsert och träffade honom i Luleå i mitten av 90-talet. Tyvärr var han då mer intresserad av en ung groupieflicka som hängde honom i hasorna. Men jag förlät honom då. Jag hade fått byta några ord med mannen, det räckte mer än väl.

Det står i ett pressmeddelande om hans Sverigespelning den 13 november på Berns i Stockholm att bandet lade ned 1993 och att Dan ägnat tid åt att utforska sina andra kreativa sidor, bland annat skrev han filmmanus och tog skådespelarlektioner.

Vidare står att läsa:
Som kreativ chef för nattklubben OHM Nightclub i Portland i slutet av 90-talet började han intressera sig för den elektroniska scenen och efter flera års uppehåll började han skriva låtar igen. 2005 reste han till Indien där han bodde hos tibetanska munkar som lärde honom den speciella sångtekniken för tibetansk strupsång medan han lärde dem texterna till Queen-låtar.

Han är nu aktuell med en ny skiva. Ett spår finns utlagt på Myspace.
Om jag ska se honom? Nja, kanske bäst att låta gamla goda minnen leva kvar i det förflutna och inte förstöra dem. Och tänk om han än en gång är upptagen med en groupie. Det vore ju alldeles för mycket...