tisdag 24 mars 2009

Fett i plånkan


Jag har en fet plånbok (faktiskt en Marco Polo, hihi). Bra för dig då tänker du i finanskrisens spår. Jo, men inte på grund av rikedom utan fel inköp.

Min tidigare plånbok, vila i fred, var uppbyggd på att vändas upp på längden, perfekt för sedlarna. Min nya, eller gamla eftersom den nu är drygt ett år gammal, är på tvären vilket gör den helt proportionerlig. Den blir tjock och obekväm.

Som Georges plånbok i ett "Seinfeld"-avsnitt. Den är fet, på grund av alla kvitton och rabattkuponger, som en Max De Luxe-burgare och för att upphäva obalansen i bakfickan när han sitter på favoritfiket Monk’s Café stoppar han en bunt servetter i den andra.

Så är det nästan för mig. Men jag väljer hellre än att ha en ojämn bak att knöla ner den i ena jackfickan. Det måste se ut som om jag bär en livväst bara över ena bröstet.

Nåja. Lösningen på problemet? Skaffa en ny plånbok? Jo, bara jag får råd så...