måndag 15 juni 2009

Cd-skivan är död

Mitt postfack på jobbet står tomt. Visst, jag är föräldraledig men den brukar vara full av promotionskivor. Numera är det slut på det. Skivbolagen goes digital.
Nu görs promotionutskicken elektroniskt istället för brevskick. Lite tråkigt för mig som är en gammal hardcore cd-asksamlare. Jag vill ha fodralet och allt vad den känslan medför. Jag vill inte ha en kall mp3-fil med en länk till artistens hemsida. Jag vill hålla i, vrida och vända, bläddra och lukta. Som det var förr, säg på vinyltiden.
Men jag förstår krisen skivbolag. Digitalt är billigare än fysiskt skicka dyr post till media.
Servicen de erbjuder är trots allt väldigt behändig med egna musikspelare, egen nedladdningssajt med foton och pressmeddelanden samlade (t ex www.plaympe.com).
Jag som journalist får faktiskt med det nya utskicket tillgång till mer ny musik än tidigare. Vilken är gott nog för mig.
Senaste fyndet är australiske artisten Daniel Merriweather. Hans soulplatta "Love & war" är en skön soulplatta med vibbar från Stevie Wonder och röster som "Idol"-vinnaren Daniel Lindström eller finske "Idol"-vinnaren Koop Arponen. Kolla in Merriweather bland annat här.