måndag 7 september 2009

Tina inspirerar till jättegott

I kväll ser jag med stort intresse på premiären av "Tinas cookalong" i TV4. Ska bli skönt att höra ett välbekant "jättegått" av Tina Nordström.
I dessa mattider kan jag tipsa om en riktig höjdare till aptitretare. Det är så att jag under mina samlade föräldraledigheter fått ansvara för maten på bordet hemma och därmed byggt upp ett matintresse.
Jag testade den här på dopet i helgen med "jättegått" resultat.
Det handlar om Parmesankex och ett recept snott från senaste numret av matmagasinet Laga lätt.


100 g färskriven parmesan
2 dl vetemjöl
100 g rumstempererat smör
1/2 krm malen muskot
1/2 krm cayennepeppar
2 msk torkade örter och/eller hackade nötter, till exempel hasselnötter
1 tsk flingsalt

1) Riv parmesanosten.
2) Blanda ost, mjöl, smör, muskot och cayennepeppar till en jämn deg. Om degen verkar torr och smulig kan du tillsätta 1-2 msk vatten.
3) Ta upp degen på bakbord och forma två rullar med cirka tre centimeter i diameter.
4) Strö kryddor och salt på en skärbräda.
5) Lägg rullarna i kylen i 30 minuter.
6) Sätt ugnen på 200 grader.
7) Skär rullarna i tunna skivor med en vass kniv. Lägg skivorna på en plåt täckt med bakplåtspapper och grädda kexen 8-10 minuter eller tills de fått färg. Låt svalna och förvara kexen i papperspåse eller i burk.
8) Servera med en klick färsost på, jag brukar ha Philadelphiaost, och en tryck dit en druva som balans i smaken och som en snygg dekoration.
Receptet ger cirka 30-40 kex.