onsdag 10 februari 2010

Schlagerförväntningar på Sandviken

Nu är schlagerväskan packad för andra gången i år. Ska bli riktigt roligt, för bäst är schlagerfesten alltid på små orter, som i Sandviken.
På små orter lever alltid hela bygden upp. Från taxichaffisar till kommunalråd. Alla vill snacka schlager. Ortens handlare bjuder på schlagerrabatter och mitt på torget står ett partytält och ger stället liv på kvällarna flera dagar i rad. Fest i rosa.
Som i bruksorten Sandviken. Redan har det trillat in information om alla jippon i staden som de vill att vi bevakar. Artisterna ställer upp en del.
Om jag ska ranka de roligaste platserna jag bevakat Melodifestivalen genom tiderna. Och då summerar jag aktiviteter vid sidan av, musiken, pressförhållanden, publik, gästvänlighet och organisation med mera. Då blir det städer i norr som dominerar.

1) Kiruna 2008. Andra chansen har aldrig varit hetare än här. Carola och Andreas Johnson tävlade under enorm press av pressen. En häxjakt tyckte Carola själv, Nordman eldade upp duon. Tyvärr dåligt med publik på genrepen. Kanske räckte inte publiken till i gruvorten.
Arenan var en gigantisk flyghangar på Kiruna flygplats. Pressrummet låg intill i en annan hangar indränkt i ångor av flygbensin. Annorlunda helt klart.
Den här vintern hade vi dåligt med snö i Stockholm så det var fantastiskt att ta sig till snörika Kiruna. Jag minns speciellt turen till Ishotellet i Jukkasjärvi eller halkbanekörning på en isig myr. Eller bastubad på hotellet med utsikt över gruvorten och fjällen i horisonten. Så vackert.

2) Leksand 2006 och 2009. Mest för att man bor i vackra Tällberg, tre mil från Leksand. Det är Sverige till max. Så himla vackert med Siljan i vinterskrud. Hit har jag tagit med familjen medans jag jobbat. Underbar vistelse på genuina små familjehotell.
Tävlingen kommer i andra hand. Men publiken är alltid het i Ejendahl arena.

3) Skellefteå 2005 och 2009. Här lever hela stan upp sitt arrangemang. Det händer inte så mycket annars. Här har de också späckat med jippon ordnat för artisterna som vill åka hundsläde, skoter, skidor och annat. Vem minns inte Måns Zelmerlöws segerlöfte om isbad?
Folk är väldigt vänliga här. Kanonställe.