fredag 9 juli 2010

Pappabloggaren ger upp

Schulman tackar för sig och väcker genast debatt. Mästerbloggaren Alex Schulman lägger ner sin pappablogg "Att vara Charlie Schulmans pappa" med motiveringen att nu får det vara nog skrivet om sitt barn Charlie som är ett år gammal.
"Det är dags att respektera denna personlighet, att respektera hennes integritet. Det är en sak att blogga om sin bebis, den typen av bloggande handlar ju framför allt om hur jag som pappa tacklar föräldraskapet. Men vi har nu kommit till en punkt där bebisen snart är en flicka och jag tycker att hon ska få bli det ifred", skriver han.
Respekt.
Men man får noga tänka på vad man skriver som förälder om sina barn. Alex är ju monstruöst läst och utvikt på sin blogg. Jag förstår honom men visst kan man ändå fortsätta.
Jag har inte en utpräglad föräldrablogg, och inte så välbesökt, men visst tänker jag mig noga för varje gång det handlar om mina barn i inläggen.
Men Alex har en gåva att med pennan skildra sitt föräldraskap. Han gör det med bravur och stor igenkänningsfaktor. Kul eftersom det är något man har gemensamt med honom.
Jag kommer sakna Alex - som föräldraskribent, och Charlie förståss...