fredag 30 september 2011

Helikopter över Stockholm

I dag ska jag flyga helikopter över Stockholm. Ska arkivfilma åt jobbet. Sjukt roligt.
Ska också livesända via Bambuser i dag. Jag gaffatejpar fast min telefonen på videokameran och lägger ut. Här är länken: Bambuser-Marko.
Kika runt klockan 13:30.
Det är tredje gången i mitt liv som jag flyger helikopter. Det är som att åka hiss fritt i luften.
Första gången var över Grand Canyon för tjugo år sedan. Jag hade önskat en flygtur svängandes djupt ner i ravinen som ett tv-spel. Men det blev en högst säker flygning över området på bara en halvtimme.
Hade några galna australiensare med ombord som gjorde allt för att få piloten att loopa. De var beredda att betala honom extra mycket bara för det.
Piloten var dock bestämd och sa nej. Han skulle förlora tillståndet om han satte i gång och konstflyga.
Andra gången var i Linköping för några år sedan. Vi hade varit ute med hela schlageruppbådet vid flygvapnets flygfält i Linköping och bland annat åkt SK60, ett skolflygplan, med Arja Saijonmaa. Schlagerdivan var livrädd under turen.
Nåja, tillbaka till Cloetta center flög vi med två av försvarets helikoptrar. Det var schlagerglamor.