onsdag 12 september 2012

Här är nya nationalarenan

Det var som att hälsa på en lite osäker främling. Lite stelt och reserverat.
Mina intryck från nya nationalarenan Friends arena är lite kalla. Byggnaden är inte färdig ska sägas. Men den kändes lite karg och betongtung.
2009 togs första spadtaget. 27 oktober ska den invigas. Det byggs och fejas både i och utanför arenan. Svårt att tro att man hinner färdigt. Men man har ju sett schlagerarenan i Baku trollas fram på kort tid. Allt går väl.
Om med allt på plats tror jag värmen och stämningen infinner sig.
Vi i media fick i dag en rundvandring. Här är mina bilder:


Här är nationalvurren. En speciell arenakorv (80 procent kött) med surdegsbröd erbjuds i nationalarenan. Jag har smakat. Den är mycket bättre än schlagerkorven. 50 000 gånger godare.



Här är pressrummet. Inte så mycket att orda om. Mindre än väntat. Sterilt och tråkigt. Kan bli bättre.



Ska nog lära mig att hitta i korridorerna för de är många.


Scanpix Henrik Montgomery har arenablicken.



Mer siffror:
Arenan kommer rymma 50 000 personer vid till exempel en fotbollsmatch. 65 000 vid konsert kanske 70 000 om man pressar ihop sig, säger vd:n.
50 000 utryms på 6 minuter säger man.
20 000, 10 000 och 20000 åskådare rymmer de tre etagerna. Brantast är den högsta läktaren.
400 gula stolar finns i det mörkblå havet. Som en stjärnhimmel. Titta noga ser du Karlavagnen.
700 tv-skärmar ska installeras och en mediakub på 4x65 kvm ska hänga mitt i arenan.
15 grader varmt. Det blir aldrig kallare än så, sorry bandynördar. Arenan är tempererad.
30 000 personer ska samtidigt kunna ha trådlöst nätverk. En speciell portal ordnas för arenabesökarna. Gratis med video - realtidsvideo - i mobilen. Men du kan också se repriser från matchen, hitta bar, mat eller din kompis på andra sidan planen.
Här följer dagens videoknäck:





Runt 50 evenemang ska hållas nästa år som fotboll, speedway, Melodifestivalen och SM-final i bandy,
I slutet av november dj:ar Swedish House Mafia inför tre utsålda arenor.
Upptill 80 event om året är målet.


Här ska TT:s sportreporter Henrik Skiöld sitta. Pressplatserna är små och hårda. Ett litet "skrivbord" kan fällas upp som på flygplanet, dock inga knappar för service.



Här ska Zlatan duscha. Inte så glamorösa duschutrymmen. Ungefär som ett normalt Sats. De har ett spa också med bubbelbad.


Här ska Zlatan byta om. Fotbollslandslaget har ett eget omklädningsrum. Debut för landslaget i arenan sker i en träningsmatch mot England den 14 november.
Tror man gillar bytet från Råsunda.
Jag tror Friends arena kan bjuda på en grym stämning. En hemmaborg av rang. Bara jag sakta får lära känna främlingen så ska vi nog trivas med varandra - som goda vänner i med- och motgång.




- bloggar med min supersmarta iPhone
- nyhetstips eller kommentarer mejlas till marko.saavala@tt.se