fredag 8 mars 2013

Så låter finalen






Har sett det publika genrepet i Friends arena i kväll. Mäktiga arena som lyfter en del av finalartisterna medan den trycker ner andra i skorna. Kanske är arenan i överkant för schlagerfesten?
Gällande låtarna står intrycket fast sedan jag första gången hörde Yohio på repetitionerna i Karlskrona. Han har en kanonlåt. Den må stampa i dansbandstakt men attraherar därmed alla åldrar i stället för en smalare stenhård rockstänkare.
Vinnaren är klar.
Men här är intrycken från alla finalbidragen:

Tell the world I'm here - Ulrik Munther
En perfekt arenaöppnare. Men som vän av U2 borde jag tycka om det här bättre än bara ropa "heja heja vi ser att du är här".

Sky line - David Lindgren
Räkna inte bort norrlänningen. Det här gungar gott i mäktiga Friends arena. Lindgren fick fler barnanhängare vid catwalken än Ulrik. Tendens?

Falling - State of Drama
Jag har blivit barnsligt förtjust i deras kommande singel "The fighter". Jag får kämpa desto mer för att falla för "Falling". 45 gånger insatsen hos Svenska spel. Orkar de skrälla igen? Näeh.

Begging - Anton Ewald
Nånting med hans Ricky Martin-Elvis Presley-söta look som gör att han går genom rutan. Som om han ber en om att gilla honom. Behövs inte så mycket. Han har fått en gigantisk andra chans. Han är där och tar hela handen om vi inte ser upp.

Only the dead fish follow the stream - Louise Hoffsten
Så roligt när P4 Radio Stockholm spelade hennes gamla hit "Let the best man win" tidigare i dag. För så blir det väl? Jag vill åka bil till den här låten. Kanske kan låna roddarnas sparkcyklar i arenan?

Bed on fire - Ralf Gyllenhammar
Krävs mycket eld i Friends arena för att det ska se maffigt ut. Lägereldpuffar här men vulkan i tv. Röjar-Ralf hotar Yohio om segerplatsen bara om brandlarmet går...

En riktig jävla schlager - Ravaillacz
Kan inte. En riktig jävla skitlåt. Nu får det vara nog.

Copacabanana - Sean Banan
Arne Weise går catwalken som Sean Banan i full pimputstyrsel. Roligast redan innan låten körts. Därefter lite kul. Bara lite.

You - Robin Stjernberg
Röstkullerbyttorna är inget jag jojktänder på. Men jag fattar att det här gillas. Bra respons i arenan.

Heartbreak hotel - Yohio
Han vinner. Ingen tvekan. Han är så mycket mer än bara låten. Yohio är ett paket. En present till Europa. Öppnas i maj.