torsdag 27 juni 2013

Fiskar i barndomen





Tillbaka i storstan igen. Efter en skön vecka i idylliska Dalarna.


Smedjebacken har åter plockat fram gemytliga barndomsminnen. Dagar med sport, fiske och bärplockning.


Elsa fick lära sig både att fiska och ro. Hon var så imponerad över att en sådan stadsråtta som jag kunde allt detta.


Hon ville höra alla mina barndomsminnen. Tog henne till ån. Navet i fiskeriet och badandet. Hon tordes hoppa i själv i den djupa strömfåran.


När jag började med galna ryggplask från bryggan hejdade hon mig. Ville inte att pappa skulle hoppa som barn igen. Tackar för, ryggen sved lite.


Farsan har rökt på. Bjöd oss och barnen på rökt strömming.


Nu är jag pårökt. Köpte en fin rostfri röklåda på Jula på vägen hem.


Det är ju nu jag borde fånga min egen fisk. Äger jag ett fiskspö? Nä.


Kanske dags igen. Återuppleva än mer barndom - men nu desto roligare med mina egna barn.






- bloggar med min supersmarta iPhone - nyhetstips eller kommentarer mejlas till marko.saavala@tt.se