måndag 3 juni 2013

Sommarens bästa låtar

Här är årets sommarplåga. En svensk soulsensation. Om jag inom journalistkårens yrkesvägnar får hårddra, och lite uppnäst upplysa om, så är Kim Cesarions "Undressed" sommarens låt. Här i en underbar "avklädd" studioversion (inspelad i Atlantis Studios i Stockholm).
På min sommartopp följs den av pulserande hiphop att stampa takten till. Macklemore och Ryan Lewis "Can't hold us" ger hiphopen ny energi.
Sedan en svensk drängfyllehit för rikets alla stadshotell även om låten ligger på latsidan och handlar om sambofettma. Eric Amarillo dansar en sommarplåga till.
Alla låtar som jag skulle velat ha haft på Stureplans innegolv, under sena kvällar på Båstadstennisveckan eller på Patricias gungande kajuta om varit en övervintrad klubbkatt.
Nu finns de i stället i lurarna i motionsspåret eller i bilen på väg norrut till stugan. Kanske med en berusande Cocacola i bilens dryckeshållare. Det är sommarhits det. Shake it!
Eller Nicole Sabouné som jag i början felaktig felsjöng somrigt som "Come, come for summer" när det korrekta är "Conquer or suffer".
Gott så. Här är årets sommarlåtar i rangordning:




- bloggar med min supersmarta iPhone

- nyhetstips eller kommentarer mejlas till marko.saavala@tt.se