tisdag 22 oktober 2013

Finska på bredden

#vågafinska på Twitter är en perkele fin kampanj för oss förlorade finnar. Jag har fått många fina uppskattande kommentarer på sociala medier.
Många rörande berättelser finns samlade hos Sisuradio. Lyssna och känn finsk stolthet.
Själv har jag upptäckt i min finska bevarandejakt att Johanna Koljonens pratshow "Ei saa peittää" på SVT blandar friskt mellan språken precis som vill och behöver ha det. Samtidigt verkar programmet ta upp högintressanta ämnen. Som premiärprogrammet om sociala medier. Helt i min smak.
Annars har jag på radio en finsk favorit genom min Twitterkompis Christian Bertell. På tidiga fredagkvällar sänder han i P4 eminenta "Finska pinnar". Väl värt en lyssning.
Men största inspirationskällan i min törst efter finska lärdomar går mest via fantastiska finska sångerskor. Den högst aktuella Jenny Vartiainen och ständigt njutningsbara Chisu. Båda finskorna levererar smäktande vackert vemodiga melodier med röster och poetiska texter som går rätt in i det finska hjärtat.
Det var lite finnpower. För att inte glömma mina finska författaridoler som Arto Paasilinna. Och finska filmmakare som Kaurismäki.
Det är då själva perkele att man med dessa influenser inte pratar bättre finska. Måste våga finska.


- Posted using BlogPress from my iPad