måndag 7 juli 2014

Ludvika kan bli hjulparadiset




Runt Väsman finns eminenta asfalterade gång- och cykelbanor. Utmärkta särskilt för rullskidor och inlines. Fantastiska spår skulle jag vilja påstå utan att ha landets alla sträckor testade.
Men de går utefter gamla järnvägsspår och är därmed jämna och hyfsat raka. De går genom skog, strand, gruvhål och bergknallar. En naturupplevelse.
Med inlines är det en fin tur.


Jag och Elsa tog en sväng en morgon. Även hon blev hänförd. Vi hade en fin stund på hjul. God hjul!


Särskilt kul för Elsa när hon blev lotsad av mig. Hon satte likt i en sulky bakom mig och liftade på sina inlines medelst hästkommandon. Där kom mina stavar väl till pass.


Men runt hela Väsman har vi ännu inte åkt. Har förstått via en tråd på Facebook att den 4,5 mil långa turen runt sjön är genomförbar. Dock inte hela vägen på gångbana. Mellan Saxdalen och Sunnansjö är det bilväg.
Tänk vilken attraktion Ludvika kommun sitter på om man asfalterar gångbana runt hela sjön. Det skulle kunna bli, om det inte redan är, ett eldorado för sommarskidåkare som laddar för säg Vasaloppet.
Utsmycka och underhåll banorna, sätt upp stationer och kilometerhänvisningar. Ludvika skulle kunna bli officiell barmarksträningplats för Vasaloppet. Potentialen är enorm.
Målgruppen med motionärer är betalningsbenägna. Kanske förlägger klubbar sin sommarträning här. Mängder av hotellövernattningar.
Försäljning av sportprylar vid spåret. Sponsorområden runt sjön.
Kanske ett sommarlopp? Två varv runt sjön - lika långt som Vasaloppet.
Ett tips till de styrande i Ludvika. Strunta i nyetablerade gruvsatsningar under Väsman - satsa på motion runt sjöns stränder.



- Posted using BlogPress from my iPhone

- Nyhetstips mejlas mig på marko.saavala@tt.se