fredag 11 juli 2014

Varmaste sjödoppet i landet




Här är Smedjebackens mest utskällda projekt. Ett varmbad i sjön Barken.
Nu hörs ju bara de som skäller. De som är positiva låter sig inte höras lika väl, men de finns väl?
Badet är kommunalrådet Leif Nilsson present till Smebacksborna. Han har sjösatt projektet som skulle kommit i gång i vår men som nu skjutits upp till sensommaren.
Tanken först var att spillvärme från valsverket skulle nyttjas till att värma vattnet vid badet. Nu tror jag det i stället är överbliven värme från ishallen som gäller.
Det uppvärmda sjövattnet hålls separerat från det kalla med dukar som går efter bryggorna.
Just nu är vattnet så skönt ändå men i augusti kanske ett varmbad är mer uppskattat. Dock är intrycket att Smebacksborna hellre byggt ett badhus än detta. Ett önskemål om egen simhall i kommunen har funnits sedan jag var liten.
Jag återkommer med intryck när jag tagit ett provdopp i varmbadet. Kan hända först nästa år.


- Posted using BlogPress from my iPhone

- Nyhetstips mejlas mig på marko.saavala@tt.se