onsdag 23 juli 2014

Underhållande svenska superhjältar





Sommarens lektyr för mig. En spännande historia om svenska superhjältar.
Rappt skriven av en gammal kollega till mig. Har svårt att ta till mig stories av författare som jag har en personlig relation till. I denna försvann jag dock snabbt inledningsvis in i bokens värld utan att tänka att just han skrivit dessa rader (sådana tankar bara förstör flödet).
Kalle Dixelius skriver korta kvällstidningsdrivande meningar. Det går undan. Ibland känns karaktärerna i "Dagen när James McDougal försvann" lite väl stolpiga och yxiga. Och visst en berättelse om superhjältar drivna av ödet lite väl banal. Avslutningen är också lite väl enkel och rumphuggen.
Men underhållningen under resan väl värd läsningen i vår hängmatta i Pengsjö i Norrland.
Boken handlar mest om James som är osynlig och kan bli osynlig. Med sin "superkraft" drivs han av ett kall tillsammans med några andra att stoppa en okänd epidemi som hotar Sverige och mänskligheten.
Smittande läsning utlovas med ett lätt leende medans sidorna vänds.



PS: Ett tips. Läs Kalles förra "Toffs bok" en dystopi med sceniska bilder som gjorda för ett filmmanus. Vilket jag också påpekat för Kalle. Gärna med mig som debuterande regissör.


- Posted using BlogPress from my iPhone

- Nyhetstips mejlas mig på marko.saavala@tt.se