fredag 17 februari 2017

Svara som Lisa Ek(o)dahl




Många som man intervjuat har en rolig egenhet. Ska berätta om den senaste jag blev påmind om. Inte för att göra mig lustig utan bara för att analysera den rent tekniskt journalistiskt.

I veckan träffade jag Lisa Ekdahl, detta underbara väsen, som jag nu kallar Lisa Ekodahl.

För Lisa har en egenhet att i intervjuer upprepa frågan i svaret. Exempel:

- Adam Pålsson är med på nya skivan. Hur kommer det sig?

- Adam Pålsson är med på nya skivan för att han är en....

- Varför har du valt att sjunga på svenska igen?

- Jag har valt att sjunga på svenska igen för att...

Ja, ni förstår. Det blir enkelt att klippa för mig om jag inte ska ha med frågan. Hon lägger ju hela frågan i svaret. Värre däremot om man väljer göra en längre fråga-svar-intervju för då kan det arta sig lite parodiskt i längden.

MEN det är ett smart upplägg av Lisa. Prova själv. För de sekunder du upprepar frågan i svaret ger dig lite försprång till att fundera ut vad du vill säga i svaret. Det ger en lite betänketid. Kan vara bra i stressade situationer då man inte vill förhasta sig. Kanske något för politiker att anamma.

Men som sagt det kan te sig lite lustigt om man gör det till praxis. Varva svaren är nog bäst.

Här är mitt möte med Lisa Ekdahl. Dock mina frågor bortklippta eftersom Lisa ändå lägger ut texten.