fredag 25 maj 2007

Ingen länk med Linkin Park


Det sprack. Vi hade en intervju på gång med Linkin Park inför kvällens spelning i Globen. Men skivbolaget (Helene Wigren på Warner) ringde klockan nio morse och sa att filma intervjun inte var okej.
Jag som stuvat om min arbetstid till kvällspass, ordnat med dagis och var allmänt inställd på en höjdarintervju med ett band som jag dessutom gillar.
Jag är så less på det. Det händer så ofta att utländska stjärnor, speciellt amerikanska, ryggar tillbaka så fort de hör "lägga ut på internet" och säger stopp. Vad är det som gör dem så rädda för nätet? Förmodligen att det är fritt, att det ligger där ute utan kontroll, kan spridas vidare, hamna fel (når kanske Usama Bin Ladins grotta, katastrof).
I andra sammanhang att de inte vill sminka upp sig inför intervjun med TT. Men jag har fått förklara så många gånger för de ansvariga att TT numera inte bara papperstidningsintervjuar utan att ljudet används till radio, text går ut på webben och vi filmar ett tv-inslag.
Nu gissar jag att det managementet runt Linkin som sätter upp hindren. Killarna verkar normala och skulle säkert inte ha något emot att bli filmade också. Brukar vara att det är folket runt omkring stjärnorna som har hybris och anlag för att vara krångliga.
Men som sagt utländska besök är besvärligast. Inte alltid men ofta.
Ni får istället läsa Mimmi Fristorps text på måndag då TT Spektras artikel om Linkin Park går ut.