tisdag 15 maj 2007

Satsa svenskt strunta i Eurovision

Nu när man ändå bloggat under Eurovision varför inte fortsätta?

Debatten har rullat i svenska medier om Eurovisionen och den så kallade Östeuropadominansen. Jag skrev ju redan innan Helsingfors mycket riktigt att The Ark inte fungerar i öst. Nu trodde jag väl aldrig att den skulle floppa så rejält som den gjorde med en 18:e plats.
Mitt tips Ukraina kom tvåa. Serbien trodde jag aldrig på. Men kul att det var en riktigt låt som vann. Ingen show, inget tillgjort, ingen kompisröstning...:) Jo, det kommer vi alltid få leva med.
Vi har så lätt att kritisera öst för det men vi gör exakt samma sak i Norden. Bara det att vi är något färre.
Men vi ska inte bojkotta tävlingen för det. Öst står för det nya Europa. En hungrigare och törstigare del av kontinenten. Bara att acceptera.
Jag tycker att vi i fortsättningen inte ska diskutera i former som "om den här låten fungerar i resten av Europa så ska den vinna". Skit i det. Vi har världens musikfest på hemeplan med den svenska Melodifestivalen. Fler tittar på den än schlager-EM. Låt bästa låt vinna här bara. Låt oss ha kvar den superba musikfesten för oss själva utan att en Eurovisionskugga ska hänga över den svenska uttagningen.
Den som vinner i Sverige är den låt vi tycker är bäst. Punkt.
Därefter tillkommer en bonusresa till Belgrad, Minsk eller Bukarest som vi deltar i bara för skojs skull.