torsdag 9 juli 2009

Min Jackson femma

Att rangordna Michael Jackson fem bästa ur hans digra låtskatt är svårt. Men här kommer ett försök. Mina fem personliga favoriter:

1) Billie Jean
Ohotad etta. En låt som hamnar högt även på en lista för alla tiders bästa. Basgången är så grym. Vemodet och det oönskade stalker-barnet berör.
Och så kom Moon walken med sången på det beryktade framträdandet på Motowns 25 års jubileum när världen för första gången såg stegen.



2) Thriller
Även här ett grymt medryckande groove. Inlevelsen i skräckskildringen är skrämmande. Och så klart en fantastisk musikvideo, en kvart lång, som jag minns att jag såg premiärvisningen av på svensk tv och jag var rädd.

3) Bad
Om än ett ännu grymmare, eller bad, groove än "Thriller". Minns att jag inte var så stormförtjust i den först men efter att ha krämat på lite med tyngd på en bergsprängare så satt den. Jag tyckte väl inte heller Michael Jackson som person var så "bad" men låten är tung och därmed grym.

4) Earth Song (Hani's around the world experience)
Har inte alltid fallit för Michael Jacksons ballader med några få undantag ("We are the world", "You are not alone", "She´s out of my life") men den här tunga klubbmixen på annars rätt trista "Earth song" är en favorit.

5) State of shock
Bortglömd duett med Mick Jagger som alltid legat mig nära hjärtat. Den svänger och har kanske inte den klocksäkraste refrängen men den är cool som fan, fortfarande.